Crf 450-12 Runkolaakerit

Laitetaas nyt tännekin rupateltavaa.
Mulla crf 450 -12 mallin vasemman puoleinen runkolaakeri poksahti 61h jälkeen.
Tutkittuani ja purettuani huomasin aluksi stefan jäännökset,jonka jälkeen totesin
laakerin olevan aivan väljä,ei siis muuten rikkoutunu.
61h sitten tuli uusi kampura ja uudet laakerit.
Kampi oli suora.
Olen uppottanut ja keitättänyt pyörän kyllä ja käytin korkeapuriste mäntää.
Onko muilla vastaavia kokemuksia noilla tunneilla?

Foorumit

Minusta nuo rullalaakerit on väljiä jo uutena jos vertaillaan kuula vastaavaan. Äkkiseltään en osaa muuta sanoa kun sen että rullan pinta-ala painepinnaltaan on moninkertainen verrattuna kuulaan(eli väljää kylmänä kuuluukin olla). Toisaalta paineenkestokin on hyvä. Ketju kun on sillä puolla niin kuulalaakerin käyttö vasemmalla ei ilmeisesti ole menestystarina muuallakuin moponelareissa. Omassa kotarissa on rullat molemmissa petilaakereissa. Niin kauan kun siellä kylmänä tuntuu väljää jokasuuntaan koneella uskaltaa lähteä ajamaan. Jos laakeripinta vaihtanut väriä,vaurioitunut röpelöksi tai pitää liikaa ääntä,kuumenee paljon se on vaurioitunut.
Stefan kappaleet on toinen tarina. Jos koneen öljynkierto ei kulje suunnitellulla tavalla jotain vauriota tulee. Rikkinäinen stefa akselilinjoissa kampiaks/tasapainoaks riittää mielestäni aiheuttamaan vaikka mitä.

Oliko tarpeeksi päivittäisvälystä kampiakselissa? Liian pienellä välyksellä lämmetessään kampura laajenee ja välys häviää kokonaan, ja laakerit hajoavat.

Jaahas,eipä sitä juuri mitattu kun pistettiin orkkis osat kiinni.
Toi stefan vaurioituminen askarruttaa,voiko kuumuus tuhota sen?

Paljonko se välys pitäis olla?

Tai voiko liika öljy rikkoa stefan?

Ei noista hondista oikein kokemusta, mutta yleisesti joku semmone 0,1-0,5mm. Ei niin tarkkaa.
Pieni välys pitäs tuntua, kun magneetosta ravistelee edestakaisin. Välyksen voi mitata vaikka kampiakselin limpun ja lohkon välistä rakotulkilla.
Tohon stefan rikkoutumiseen en osaa kyllä vastata...

Hondassa päittäisvälys=kuulalaakerin sivuttais välys koska ensioveto on pultattu kii kuten laakerikin. Alkuperäisillä osillahan kaikki passaa kohdalleen kunhan rullalaakeri lohkossa pohjassa. Jos akseli jää kangenvaidossa liian leveäksi tai levähtää ajossa tod.näk vasen rulla palaa kiinni.
Stefat varmaan kovilla kuumassa öljyssä. 2T-ssä hyväksi havaittun 2-3t stefat / petilaakerit toteutus ei varmaan nelareissakaan pahitteeksi. Toisaalta kun koneet levällään jatkuvasti niin vaihtaa joka kerta tärkeimmät. Kotarissa pakollinen päittäisvälys 0.2-0.5 koska rullat molemmilla puolilla. Minusta muissa kasatessa tuntuu jämäkälle mutta ajon jälkeen tuntuma "vähän päittäisvälystä" on hyvä.