apua crossin aloittamiseen

Elikkä on aikeissa aloittaa crossin ajaminen ihan harrastus mielessä. Rataa on tullu tässä jokunen vuosi harrastettua ja kurapyörälläkin penskana peltoa käännetty että ei kumminkaa ihan vieraita nämä kaksi renkaiset. Pääasiassa tulisi ajettua hiekkapohjaisella crossiradalla ja talvella jäärataa mahdollisuuksien mukaan. 2-tahti pyörä olis mielessä mutta piikki vai puolikas ja onko merkillä suurikin merkitys. Ikäluokkaa 2005-2008 suunnilleen passaa putjettiin. Kuski oikein venyttämällä 186 pitkä ja ajokamat niskassa painoo noin 90 killoo. Saa tietty tarjota parin kolmen tonnin hintahaarukan pyörää ja varusteetkin kaikki hommaamatta(menis vaan tuo ratalelu kaupaksi ensin). Eli suurin kysymys koskee nyt sitä pyörän hankintaa. Tiedän että on makuasia tykkääkö ajaa 125 vai 250 mut kysynkin kokeneempien mielipidettä.

Kiitos vastaajille jo etukäteen.

Foorumit

Rm 250 2006-2008 hyvä 2t peli ja ton hintaluokan laite.t harrastaja.jätä ne piikit suosiolla välii, ni ei tu heti se saven maku suuhu.

Se voi olla kyllä ihan totta.. Millasia lie nuo kotarit 05 ja siitä ylös. Ainakin enemmän myynnissä kun rm:iä. Vaikka suskia oon aina suosinu :) Niitä varusteita jos jollain joutilaana niin mulle ois tarpeen.

Piikki voi isolle miehelle ehkä olla hauska toinen pyörä, mutta nykyisillä radoilla (varsinkin hiekalla) sitä pitää vinguttaa niin pirusti, että menisi yhtään mihinkään. KTM:llä on markkina silleen hallussa, että löytynee ainakin oikea hinta. En viitsi alkaa haukkumaan noita Suzukeja, mutta toinen vaihtoehto itselleni olisi Yamaha (parhaat iskarit eikä mitään huonoa). Yamahan kehitys taisi käytännössä loppua 2006 (jolloin tuli SSS-iskarit, jotka ovat sata kertaa paremmat kuin 2005-iskarit), KTM on kehittänyt 250SX:ää koko ajan.

HUOM! Kysypä liikennevakuutustarjousta ennen kuin ostat pyörää. Tulee äkkiä vuosimaksuksi sama kuin pyörän hinta. Rekisteröidyissä enskapyörissä halvemmat.

Varaudu nelinumeroisiin vakuutushintoihin...

No joopajoo.. Kyselin noita vakuutusten hintoja ja hintahaitari on melko laaja 860-2600 egee. Halutaan tappaa harrastaminen ihan kokonaan.. Minusta paras olis kun liikennevakuutus näissä harraste vehkeissä korvais vaan vastapuolen vahingot. Itelläkin kattava tapaturma ja sairauskuluvakuutus on jo entuudestaan mutta eipä näihin voi vaikuttaa. Mutta eihän me harrastuksesta luovuta......eihän?

Noniin.. Pyörä on nyt hommattu. Sx 250 2007. Mikä öljyjä kannattaa käyttää? Siis koneeseen ja 2t. Onko se castrolli hintasa väärti. Töitten kautta saisin liqui moly öljyjä edullisesti. Käytin ainakin ratavehkeessä ko merkkiä ja hyvin pyörä aina pelasi...

Mulla olis vähän samanlainen ongelma, eli crossia pitäis ruveta ajelemaan ihan harrastuspohjalta (ikä 35v)

Pyörä hommattu KTM sx-f 250 -10

Mitäs seuraavaks?

- Vakuutukset? mistä ja minkälaiset
- Moottorikerhon jäsenyys? Espoo
- Varusteet, suojat yms

Eli paljon kysymyksiä vähän tietoo :) kaikki tieto ja vinkit tervetulleita.

Anssi

Pikainen soittokierros vakuutusyhtiöhin ja mitä helvettiä!! vakuutukset maksaa enemmän kun pyörä...

900-2000€, luulin että tonniset kyykyt on kalliita vakuuttaa...

Liikennevakuutus ei ole pakollinen, vai onko joku saanut joskus sakot/liikennevirastolta ukaasin vakuutuksen pakollisuudesta? Sitä voi ottaa liiton motocross-lisenssin, joka korvaa ainakin liiton sanojen mukaan hyvin henkilövahingot.
Samalla voi sitten osallistua kisoihin crossiin parissa, jos laji kunnolla puraisee.

Mikäli omat vakuutushinnat vielä paljon nousevat siirryn "lainsuojattomien" puolelle ajaen pelkän kilpailulisenssin vakuutusturvan varassa.

Onko muuten kukaan koittanut vakuuttaa pyörää esim. Ruotsin tai Viron vakuutusyhtiöiden nimiin?

Jos on työssä käyvä harrastaja, ei pyörää kannata jättää vakuuttamatta (liikennevakuutus tai maastoajoneuvovakuutus) Vakuutus kattaa järjettömän hyvin kaiken tapaturman sattuessa, itse parikertaa joutunut turvautumaan vakuutukseen. Vakuutus kattanut 6kk palkat, leikkaukset, kuntoutukset ja kotivakuutus rikkoutuneet ajovarusteet. Mikään muu vakuutus ei pysty tähän korvautasoon, tästä tietysti johtuu korotuneet hinnat.

Anssi, kerhon jäsenyyttä ei välttämättä tarvitse, ellei halua osallistua heidän toimintaansa. Itse ajoin tänä ensimmäisen koko kauden Smokin jäsenenä halvan kausarin perässä ja katselin vähän muiden kerhojen toimintaa ja vertailin ratoja. Espoon rata on mun mielestä vähän sellainen, että se vie ilon crossista.

Mulla on nyt tää koko harrastus holdissa ton vakuutuksen takia... Espoon rata kiinnostaa lähinnä sen takia että matkaa sinne on se 10km

Ja tosiaan olen ymmärtänyt, että radalla ajellessa tuo vakuutus on pakollinen. Mulla tää idea lähti siitä, että myin tonnisen katupyörän jolla ajelut jäi vähän vähiin ja mietin, että ois kiva olla esim. crossipyörä jolla voi silloin tällöin käydä radalla päivän ajamassa.
Nyt kuitenkin vaikuttaa siltä, että vakuutus 100€/ kerta on kyllä vähän liian kallis maksettavaksi tuosta huvista. Jos ajokertoja tulis vaikka kerran viikossa tilanne ois eri, mutta silloin tällöin ajelemalla en koe saavani rahalle vastinetta.

Ole pioneeri ja ostat kilvellisen pyörän jossa matalat tehot otteessa. Alle 10kw otteessa niin ei pitäisi vakuutuksen hinta olla kovin kova :)

Jep. Pitää katella joku näppärä puolikas.. Joo olen tietoinen noista hinnoista kun on mulla tossa gixerissä kilvettömän vakuutus. Fennialla 470e koko vuosi. Tosin se on tämän hetken hinta mutta tää on sitä motorsporttia.

Joo.. samaa ite kauhistelin noita vakuutuksen hintoja mut pakkohan se on olla. 866 jäi tohon mun pyörään halvin vakuutus.

Ainakin meidän paikallisen radan nettisivuilla lukee näin: Radalla saa ajaa vain pyörällä, jossa on voimassa rekisteröimättömän moottoriajoneuvon liikennevakuutus.